Wymagania stawiane sklepom internetowym w Czechach
Na podstawie szeroko zakrojonej akcji kontrolo-sprawdzającej Czeska Inspekcja Handlowa (ČOI) opublikowała najczęściej występujące problemy na naruszenia przepisów. Opublikowane zalecenia zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego obowiązują wszystkich sprzedawców i usługodawców , również nie mających siedziby w Czechach, ale dokonujących sprzedaży przez internet klientom czeskim.
Podstawą prawną poniższych zaleceń jest § 53 ustawy nr 40/1964, znanej jako czeski kodeks cywilny. Zgodnie z ustępem czwartym wyżej wspomnianego przepisu sprzedawca jest zobowiązany do podania:
1. Podstawowych danych informacyjnych, tj. nazwy sprzedawcy, informacji o zapisie do rejestru spółek lub ewidencji przedsiębiorców, adres kontaktowy, numer telefonu oraz e-mail. Wskazany numer telefonu musi być czynny.
2. Nazwa i charakterystyka towaru (opis) wraz z danymi technicznymi czy specyfikacją, które umożliwią jednoznaczną identyfikację rodzaju towaru.
3. Cena towaru lub usługi wraz z kosztami dodatkowymi, takimi jak koszty wysyłki, opakowania (jeśli jest liczone osobno) stawką VAT, itp.
4. Informacje o akceptowanych płatnościach i sposobie dostawy.
5. Pouczenie o prawie do odstąpienia od umowy kupna w terminie 14 dni oraz o prawie do reklamacji.
6. Dla podanych numerów telefonów kontaktowych, informacje kto pokrywa koszty rozmowy i według jakiego cennika.
7. Informacje o zakresie przechowywania, przetwarzania i wykorzystywania danych osobowych klientów zapisanych w bazie sklepu.
Jeśli sprzedawca nie umieści powyższych informacji grozi mu kara porządkową do 5000 Kč. Sprzedawca, który narusza przepisy w poważny sposób może zostać ukarany kwotą nawet miliona koron.
Powyższe zalecenia dotyczą sprzedaży poprzez witryny internetowe (eshopy), serwery aukcyjne i inne formy ogłoszeń internetowych, ale także przy sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem katalogów (wtedy te informacje muszą być umieszczone w prospekcie).
Usługodawcy oferujący swoje usługi przez internet są również zobowiązani do umieszczenia powyższych informacji, o ile charakter usługi nie zakłada czegoś innego (np. kiedy usługa nie wymaga dostawy przesyłką).
Równocześnie informujemy, że zgodnie z najnowszą judykaturą EU, sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu kosztów przesyłki. Równocześnie przedsiębiorca może obciążyć konsumenta kosztami operacyjnymi zwrotu.
Podobne wymagania wobec polskich sklepów internetowych stawiają rozrzucone w różnych ustawach przepisy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.), o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.), o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, (Dz. U. Nr 141, poz.1176 ze zm.) i o ochronie danych osobowych, (Dz.U., Nr 133, poz. 883 ze zm.).
Zainteresowanym usługodawcom i sklepom internetowym oferujemy usługę audytu w cenie 600,- CZK (100,- PLN) netto. W zakres usługi wchodzi wskazane błędów na stronie oraz instrukcje jak je usunąć. Aktualni kontrahenci korzystający z naszego biura wirtualnego mają prawo do 50% zniżki (50 zł / 300 Kč). W razie zainteresowania są proszeni o składanie zamówień w dziale "Formularze" w panelu klienta.